loading...
همه چی اینجاست
مهدی رهنما بازدید : 29 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

سه جوان شاد و شنگولی به علاوه یک جوان موفرفری که دو سه سال پیش با ویدئوی «سوسن خانوم» نامی برای خود دست و پا کردند با پوشیدن روپوش های مخصوص فست فود مشغول راه انداختن مشتری هایی هستند که بسیاری شان از سر کنجکاوی و نه خوردن غذا به این محل آمده اند.

از اوایل دهه 80 و با شروع به کار سایت های پخش موسیقی در فضای اینترت و با توجه به اینکه دیگر برای پخش آثار ضبط شده نیاز به مجوز پخش از ارشاد نبود و هر کسی با صرف هزینه ای اندک و یا گاهی حتی بدون هزینه می توانست آثار خود را در فضای مجازی پخش کند میل به خواننده شدن حتی در میان بسیاری که تا قبل از آن فقط موسیقی را به عنوان شنونده دنبال می کردند به شکل اعجاب آوری افزایش پیدا کرد تا اینکه دیگر شنیدن این خبر که کسی در میان آشنایان و بستگان به عرصه خوانندگی ورود کرده تعجب کسی را برنمی انگیخت. ما بررسی کرده ایم که این همه هزینه برای تولید آثار موسیقی غیرمجاز برای خواننده های زیرزمینی چه توجیه اقتصادی می تواند داشته باشد.

چرا نمی رقصی؟

اما فراوانی آن دسته از خوانندگان که    با حضور در فضای مجازی و یا شبکه های ماهواره ای هدفی جز حضور در مجالس مختلف اعم از عروسی و غیره ندارند هم آنقدری هست که بتوان این مورد را یکی از انگیزه های اصلی بسیاری از خوانندگان برای حضور و ثبات در عرصه موسیقی غیرمجاز دانست. این دست از خوانندگان همواره به آهنگ های شیش و هشت وفادار بوده و اگر سلکشنی از آن ها داشته باشید به راحتی یک مجلس را می توانید به پایان برسانید.

خوانندگانی که اگر ته صدای مناسبی داشته باشند گاهی حتی از برخی از خوانندگان مطرح و مجاز هم درآمد بیشتری دارند و هیچ اصراری هم به مجاز شدن ندارند. درآمد 20 -15میلیونی خواننده ای مثل ساسی مانکن مهدی اسدی و یا دیگر خوانندگان این دسته از یک مجلس عروسی را با درآمد 15 یا 20 میلیونی یک خواننده مطرح پاپ به ازای هر سانس کنسرت کنار هم قرار دهید تا کاملا حق را به این   خوانندگان بدهید که دنبال دردسر و استرس مجوز و باقی ماجراها نباشند.

هم خوشگلم و هم تار خوب می زنم

اما دسته دیگری از خوانندگان نسبتا مطرح غیرمجاز هم هستند که با توجه به بر و رو و استایل خوبی که دارند می توانند از طریق تبلیغات پوشاک و غیره به نوعی امرار معاش کنند. تعداد این دست از خوانندگان البته آنقدر فراوانی ندارد اما به هرحال این هم روشی است. در این بین می توان به قرارداد 120میلیون تومانی حسین استیری خواننده نه چندان مطرح با یکی از تولیدی های پوشاک چرم اشاره کرد. البته این تبلیغات صرفا شامل تبلیغاتی نیست که در سطح شهر به وفور دیده می شود. گاهی ممکن است خواننده ای با نمایندگی یکی از مارک های مطرح خارجی برای تبلیغات ژورنال هایش قرارداد بسته باشد.

با من بخون، بترکون

بارها این سوال برای علاقه مندان به موسیقی پیش آمده که «این پسره کی بود که فلانی (خواننده مشهور غیرمجاز) باهاش خوند؟» این «پسره» در واقع یک عدد خواننده تازه کار است که برای مشهور شدن یکی از راه های میانبر را انتخاب کرده تا با پرداخت مبلغی بعضا سنگین به خواننده مشهور در فضای شلوغ بازار موسیقی از شهرت او استفاده کند و به این ترتیب خود را مطرح کند. همخوانی دونفره که اصطلاح فیت(feat ( را در بازار موسیقی وطنی ما هم رایج کرده و در شروع بسیاری از آهنگ های پاپ امروزی هم شنیده می شود برخی مواقع حاصل این دست همکاری هاست که گاهی حتی به استثمار خواننده گمنام هم می انجامد.

مردم به روی خوش بروبکس می آیند، یه لقمه همبرگر همه جا هست

علی رغم اینکه برخی از هنرمندان و ورزشکاران شهرت  را مایه دردسر می دانند و مدعی اند گاهی از آن گریزانند اما برای برخی تنها همین شهرت کافیست تا درآمد های چند ده میلیونی در ماه داشته باشند. برخی از خوانندگان که با پشتوانه مالی مناسبی قدم در راه خوانندگی گذاشته اند با توجه به شهرتی که در این راه به دست آورده اند توانسته اند به قولی کسب و کار خود را رونق دهند. اما در این بین خوانندگانی هم هستند که کسب و کار دیگران را رونق می دهند و در این بین خودشان هم به نان و نوای خوبی می رسند.

روشی که برخی از این دست خوانندگان دارند بسیار جالب است. اگر گذرتان به فرمانیه- سر اندرزگو افتاده باشد با فست فودی همیشه شلوغ مواجه می شوید که چهره برخی از کارکنانش آشنا به نظر می رسد. سه جوان شاد و شنگولی به علاوه یک جوان موفرفری که دو سه سال پیش با ویدئوی «سوسن خانوم» نامی برای خود دست و پا کردند با پوشیدن روپوش های مخصوص فست فود مشغول راه انداختن مشتری هایی هستند که بسیاری شان از سر کنجکاوی و نه خوردن غذا به این محل آمده اند.

بله گروه خوشحال برو بکس اینجا هستند و نهایت کاری که می کنند این است که پول غذا را می گیرند و غذا را تحویل می دهند البته با یک لبخند ملیح از جانب کوتاه قامت ترین عضو این گروه. شنیده ها حاکی از این است که صاحب این فست فودی برای مدت چند ماه(3ماه) مبلغ هنگفتی(70 میلیون) به این گروه داده تا با حضور سبزشان رونقی به این فست فودی بدهند. مبلغی که البته با توجه به درآمدی که از این حضور دارد ناچیز به نظر می رسد.

نون بازو هم می خورند

اما گروهی از خوانندگان غیرمجاز هم هستند که برای امرار معاش و درآمدزایی تنها راه را هنر خود می دانند. این گروه از خوانندگان  در زمینه تنظیم، آهنگسازی و ترانه دستی در آتش دارند و با استفاده از همین راه به ادامه فعالیت خود در زمینه خوانندگی مشغول هستند. این گروه البته باید به حدی از توانایی در این زمینه رسیده باشند که خوانندگان تازه کار را به همکاری با خود ترغیب کنند. در واقع بخش عظیمی از هزاران خواننده ثبت شده باید باشند تا این دست از خوانندگان هیچ وقت بیکار نمانند. البته دسته ای از این خوانندگان هم با حضور در جشن ها و برنامه هایی که ارگان های مختلف ترتیب می دهند و یا اجراهایی که توسط بخش خصوصی برگزار می شود که اکثرا به شکل پلی بک هست درآمدزایی می کنند. با این همه بیش از 95 درصد خوانندگان پاپ این وسط یک پاپاسی هم گیرشان نمی آید.  

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 210
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 16
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 88
  • بازدید ماه : 679
  • بازدید سال : 3,123
  • بازدید کلی : 45,115